Pondělí 5.2.

V pondělí jsme začali den povídáním o tom, která zvířata přes zimu spí a proč to dělají. Také jsme společně přemýšleli, o co všechno bychom jako lidé přišli, kdybychom také na zimu usnuli. Také jsme přiřazovali v knize obrázky zvířat k obrázkům jejich stop. Když jsme odcházeli na procházku, venku už pořádně chumelilo, a tak jsme se zastavovali u každé zamrzlé louže nebo větší vrstvy sněhu, Jediné stopy, které jsme po cestě potkali, byly od lidí nebo od tří psů, které jsme po cestě potkali. A jak chumelilo, stopy zapadávaly a ztrácely se. Ve školce jsme po obědě četli z knihy Chaloupka na vršku a také jsme si povídali o tom, jak se medvědi na zimní spánek připravují. Pak se děti s Pavlou věnovaly volné výtvarné tvorbě. Na závěr dne jsme vytáhli z kůlny lopaty a šli si užít sněhu. Děti si uspořádaly závody, střídaly se o lopaty a užívaly si, co to šlo. Zkoušeli jsme ze sněhu i něco postavit, ale nebyl dost mokrý.

Úterý 6.2.

Dnes ráno si děti  v rámci našeho tématu „Medvědí sen“ vybarvovaly a vystřihovaly medvěda nebo doplňovaly vzory do zimní rukavice. Protože venku byl ještě sníh, hned po svačině děti chvíli bobovaly na kopečku na zahradě a pak jsme šli bobovat do lesoparku. Když se děti dosyta vyřádily, dělaly ve sněhu andělíčky. Nakonec jsme si zahráli pohybovou hru „Na medvěda“ s říkankou a děti ještě v keřích vytvořily pelech pro medvědy a pro sebe domeček. Po obědě Martina četla společně s dětmi pohádku O třech medvědech v malovaném čtení. V rámci pohádky jsme si s dětmi povídaly o tom, co se stalo, když holčička neuposlechla rodiče. Řekli jsme si, že všechny děti si musí chránit své zdraví a bezpečí. Pohádku jsme využily i k počítání, vytváření zdrobnělin a k upevnění pojmů velký, menší a nejmenší. Pak děti dostaly k dispozici obrázky s postavami a věcmi z této pohádky, které k sobě přiřazovaly malováním, vystřihnutím a nalepením. Potom děti všechny plyšové medvědy seřazovaly od největšího k nejmenšímu a následně jsme tak udělali s našimi postavami. Hra „Najdi medvěda“ se zavázanýma očima byla plná legrace. Děti po hmatu hledaly např. toho největšího medvěda. A ještě před svačinou jsme společně tuto pohádku zdramatizovali. Děti byly úžasné v tom, jak si rychle rozdělily role, vymyslely rekvizity a zvládly řečový projev. Byla to spontánní hra, která se opravdu povedla. Odpoledne děti ještě využívaly sníh a jezdily na lopatách.

Středa 7.2.

Ranní činnosti patřily hrám s mozaikou, kreslení, lepení, stříhání a prohlížení knížek. Na vycházku jsme šli na pole za lesíkem, kde děti barvily sníh obarvenou vodou z rozprašovače.  Nejdříve si vyzkoušely, jak taková barva na sněhu vypadá. Potom barvou stříkaly na obtisky dlaně nebo na stopy od bot. Bylo skvělé vidět, jak stopy v tom sněhu vynikly. Hra s barvou na sněhu nás obohatila o další možnost, jak si lze hrát s barvou v zimní přírodě. Po obědě bylo dlouhé čtení od Zuzky. Nejdříve se děti vybraly nové příběhy z knížky Tři malé čarodějky a potom se ještě zaposlouchaly do příběhu z knížky NE, řeklo strašidýlko ! Po čtení si pak každý, kdo měl, vzal svého medvídka a v kruhu jsme ho představovali ostatním kamarádům. Mluvili jsme o tom, jak medvídek vypadá, jaké má jméno, proč ho mám atd. Nakonec se plyšoví medvídci spolu skamarádily. Na této činnosti velice kladně hodnotím děti v tom, že zvládly popis svého medvídka se zájmem, pěkným vypravováním a dokázaly se po celou  dobu na tuto činnost soustředit. Dnešní odpoledne po svačině jsme zcela výjimečně strávili ve školce. Děti si začaly hrát na jízdu ve vlaku, kde si četly a potom si ještě přály hrát na loď plující po moři. Když jsem viděla jejich zaujetí do hry, nedalo mi to, a udělala jsem výjimku ve prospěch rozvoje představivosti, fantazie a spolupráce dětí při spontánní volné hře.

Čtvrtek 8.2.

Dnes si děti vyzkoušely obtáhnout kresbu jedním tahem. Tyto uvolňovací grafomotorické listy děti bavily a docela je zvládaly. Určitě se k nim zase vrátíme. Na procházku jsme šli na přání dětí na „červené kopce“, mimo jiné hledat Tobíkovu lopatu. Lopatu jsme bohužel nenašli, ale po cestě jsme pozorovali kosy a sýkorky, našli jsme stopy ptáčka a srnky a zkoušeli jsme, která větvička jen v zimě „spí“ a která už je uschlá. Po obědě na přání dětí Martina četla příběh z knížky Příšerky s.r.o. a potom jsme si společně povídali nad obrázky v knížce o myšákově rodině. Pak děti v pracovním listě určovaly největší, prostřední a nejmenší vločku. Nakonec jsme společně tvořili obraz stop lesních zvířat. Děti si pak ještě samy namalovaly svůj obraz. Na zahradě si děti hrály ve své kuchyni vytvořené z krabic a hrály si se sněhem, který ještě na zahradě zbyl.

Pátek 9.2.

Páteční ráno jsme začali stavbami z kostek a obrázky z geometrické mozaiky ve školce, po svačině jsme se vydali ven do parku, kde si děti hrály na medvědí rodinu, a pak také na schovávanou. Hodně času děti strávily lezením po ostříhaných keřích. Také jsme si zazpívali Medvědi nevědí a Pod dubem, za dubem. Po obědě četla Renča dětem z knihy Chaloupka na vršku. Odpoledne jsme strávili nejprve volnou tvorbou ve školce, pak si kluci otevřeli ve školce obchod s ovocem a zeleninou, zboží pečlivě vážili a balili do papíru. Tob a Kryštof se nemohli dohodnout se Zuzkou, jestli bude hrát s nimi a nakonec se kvůli tomu i poprali. Když byl spor vyřešen, tak jsme se přesunuli ven a stavěli medvědí doupě na zimu. To se pak proměnilo v chaloupku inspirovanou poobědovým čtením, kde bylo pořád co dělat. Na závěr dne jsme si ještě zahráli na schovávanou a také Cukr káva limonáda.