Pondělí 4.2.2019
Už od rána bylo jasné, že to bude ten nejlepší sněhový den :-), protože napadlo hodně sněhu. Než jsme si to šli užít, sešli jsme se v našem ranním kruhu s novým rozpočítadlem a cvičením na pohyblivost rtů. U svačiny jsme si řekli nejdříve o některých únorových pranostikách a pak otázkou: „Kdo ze zvířat pod sněhovou peřinou ještě spí?“, jsme uvedli téma tohoto týdne „Medvědí sen“. A pak už hurá za sněhovými radovánkami. Děti nejdříve bobovaly. Potom jsme se společně rozhodli, že postavíme malé iglú, ale nakonec kluci z něj udělali parádní tunel :-). Taky se nám dařilo dělat sněhové cihličky, ze kterých jsme postavili takovou malou stavbu. Sníh měl dobrou konzistenci, a tak vznikla ještě sněhová myška a kočka. Nakonec jsme napěchovali do zavařovací sklenice sníh a vzali si jí do školky pro pokus. Sledovali jsme, jaké množství vody zůstane po roztátí sněhu ve sklenici a jakou bude mít čistotu.
Po obědě jsme se věnovali přezimujícím zvířatům. Nejdříve jsme zmínili zvířata chladnokrevná, a potom jsme se věnovali spícím medvědům :-). V knížce jsme si připomněli, jak medvěd vypadá a kde je přes zimu schovaný. Potom děti porovnávaly medvěda skutečného s medvědem plyšovým. Pak jsme si přečetli v malovaném čtení pohádku O třech medvědech se závěrečnými otázkami k pohádce. Děti si s pohádkou procvičily základní matematické pojmy (větší, menší, nejmenší). A nakonec děti pohádku zdramatizovaly a zasloužily si potlesk :-). Před svačinou jsme si ještě zahráli hru „Přijela tetička z Číny“ na rozvoj sluchové paměti a slovní zásoby. A po svačině zase ven na sníh. Děti nejenže jezdily na bobech, ale také zkoušely malovat vodovými barvami na sníh. Takže to byl opravdu fajn sněhový den :-).
Úterý 5.2.2019
Dnešní den se nesl v medvědím duchu. Dopoledne jsme strávili bobováním na pozemku školky, protože sníh se prostě musí využít 🙂 Tady jsme byli jako medvědi spíše nabalení do oteplováků a potom obalení sněhem. Prostě jsme si to užili náležitě.
Po obědě jsme si četli pohádky o medvědech, které si děti přinesly do školky. Při čtení si děti vybarvovaly mandalku s medvídky a také dokreslovaly do obrysu těla medvídka jeho oči, nos, pusinku aj. A poté jsme se vrhli do výroby medvědích čelenek. Děti výroba moc bavila a v čelenkách potom vyrazily i ven na sníh zase nadšeně bobovat v medvědím stylu. Že byl dnešní den medvědí, o tom není pochyb. Všechna rozpočítadla a přání k obědu obsahovala něco medvědího, ať už to bylo bručení či básnička o medvědech. Byl to skvělý sněhový zimní den.
Středa 6.2.2019
Ranní volné hry – to bylo skládání obrázků, hry s dřevěnými kostkami nebo prohlížení knížek. Před odchodem na vycházku jsme si dali Medvědí rozcvičku s říkankou. Pak už jsme se vydali na procházku ještě pořád zasněženými ulicemi, takže jsme si užívali sněhu téměř na každém kroku. Hned nedaleko školky na zasněženém kopečku se děti klouzaly, no možná spíše více zkoušely zvládnout vylézt na ten kopeček, protože to klouzalo. Cestou dál jsme hledali různé stopy, v lesíku jsme pak viděli polámané borovice pod tíhou sněhu – z jedné z nich si děti na chvíli udělaly lavičku a na chvíli si odpočinuly :-). Pak jsme skákali z pařezu na pařez, tvořili cestičky, vyšlapávali obrázky do sněhu, oživili jsme jeden strom sněhovým obličejem nebo jsme zjišťovali, zda v zimě stromy žijí nebo umřely.
Po obědě si děti nejdříve poslechly pohádku Medvídkův den s kartami jednotlivých emocích, která byla vstupem pro další práci o radostných a neradostných emocí. Potom Martina otevřela knížku s hezkým příběhem nazvaným“ Lední medvídku, kam pluješ?“, kterou přinesla do školky Elenka. Po přečtení začala školička na procvičení grafomotoriky a zrakového vnímání (figura a pozadí). Nakonec si děti při hře s medvídky procvičily základní matematické představy. V odpoledních hodinách si na zahradě nejvíce užívaly klouzání po sněhu.
Čtvrtek 7.2.2019
Tak i tento den byl různorodými činnostmi plný. Hned dopoledne si děti užívaly v prostorách objektu volnočasových aktivit č. 65 volného i řízeného pohybu běháním, hrou s míčem nebo přeskakováním a podlézáním pod provazem. Byl tam k dispozici i klavír, na který Pavla dětem hrála písničky, podle kterých např. běhaly rychle nebo pomalu. Za klavír si sedly i děti, a zkoušely různé tóny. To je hodně bavilo :-). Všem se tam líbilo, proto si toto sportovně-hudební dopoledne v příštím týdnu zopakujeme :-).
Po obědě jsme si u knížek prohlíželi jednotlivé stopy zvířat. Potom se děti rozdělily do dvou skupinek a tvořily ve vzájemné spolupráci obrazy na téma „Stopy okolo krmelce“. Do jejich práce se promítla představa a fantazie spojená se stříháním, kreslením, lepením a otiskováním nabarvených stop zvířat. A odpoledne se děti opět vyřádili klouzáním po sněhu :-).
Pátek 8.2.2019
Dnes jsme ráno opět pádili na keramiku, kde jsme dnes zkoušeli novou techniku. Udělali jsme si foto-rámečky, do kterých příště nasypeme barevná sklíčka, která se pak v peci roztečou. Už se moc těšíme na výsledek 🙂
Po obědě si všechny děti sedly okolo společenské hry, kterou přinesl do školky Olík a přes hodinu společně hrály či jen pozorovaly, jak to dopadne. Bylo fascinující vidět soustředění dětí, zájem o hru a fandění kamarádům. Poté jsme si četli medvědí pohádky, které jsme vůbec neznali. A jedna pohádka byla dokonce kombinací Červené Karkulky a O koze a kůzlátkách. A místo vlka tam byl medvěd 🙂 Pak následovalo vyrábění náhrdelníků medvědů a jiných obličejíčků. Děti si vystřihovaly tvary, které jsme lepili na černý molitan. Udělali jsme pak fotku všech „šperků“ 🙂
Odpoledne jsme pak měli v plánu házení šišek na cíl medvědí krabice a jiné hry, ale obleva děti tak fascinovala, že sbíraly roztávající sníh do nádob a vařily pochoutky. Tak jsme volnou hrou rozvíjeli kompetence „souznění s cykly v přírodě“. Bylo to takové loučení se sněhem. Ale my doufáme, že letos ještě nějaký napadne 🙂