Pondělí 14.1.2019

Naše týdenní téma „Lidské tělo“ jsme začali hezky pěkně od hlavy :-). Dětem při spontánním kreslení postav někdy chybí nakreslený např. nos nebo uši a tak jsme celý den procvičovaly právě tyto detaily. A začali jsme u zvířátek. Při ranním skládáním puzzlí s medvídkem Pú, děti po složení jmenovaly, jaké části obličeje mají zvířátka. Pokračovali jsme u plyšových zvířátek – maňásků, se kterými některé děti nakonec sehrály maňáskové divadlo s pohádkou Boudo, budko. Pak teprve děti posvačily a šli jsme ven. Před vycházkou do parku si na zahradě užívaly svých volných her, po nichž jsme sešli v našem ranním kruhu a na přání dětí jsme si zahráli pohybovou hru Tiše, tiše, ježek spí. Po té jsme se přesunuli do zmíněného parku, kde si děti hrály na herních prvcích nebo ve větvích keřů.

Po obědě děti ke čtení přinesly nejdříve knížku Prasátko Peppa, kterou Martina na přání dětí četla několikrát za sebou, a děti při tom bavilo doplňovat slova, která si z příběhu pamatovala. Potom děti ještě zaujaly příběhy z knížky Bajky o zvířátkách, nad kterými jsme si společně povídali. Po nich jsme se vrátili k tématu o těle s činností, ve které děti modelínou doplňovaly na předkreslenou hlavu její části. Venku na zahradě probíhaly volné hry dětí, do té doby, než bylo všem zima a vrátili jsme se ještě zpátky do školky, kde si děti hrály s pěnovými kostkami.

Úterý 15.1.2019

Dnešní den se nesl ve jménu smyslových orgánů a smyslů s nimi spojených. Předtím jsme ale dopolední čas strávili na zahradě a zavěšovali s dětmi krmítka z kokosu, které jsme minulý týden vyráběli. Nasypali jsme ptáčkům semínka slunečnice a doufáme, že se u nás na zahradě brzy u krmítek objeví. Po obědě jsme se začali věnovat pěti smyslům, které máme. Vyjmenovali jsme si je a věnovali se každému zvlášť. Podrobněji jsme se věnovali zraku. Po povídání o duhovce a jejích barvách jsme si chvilku povídali o lidech, kteří nevidí, a jak asi vnímají svět. Několik z nás si zkusilo se zavázanýma očima, jaké to asi je – a poznávali jsme přitom hmatem naše kamarády. Dětem to šlo velmi dobře. Poté jsme přešli k obrázkům orgánů, které máme v těle a ukazovali jsme si, kde co máme (srdce, mozek, plíce, ledviny). Také jsme si pověděli, k čemu orgány slouží a když jsme se nad něčím zastavili, podívali jsme se do obrázkových knížek, které si děti přinesly z domova.

Po svačině už jsme se venku věnovali volné hře a sledováním krmítek, zda už u nich náhodou nejsou nějací ptáčci. Zatím se nám žádný neukázal. Tak snad někdy brzy už nějakého spatříme

Středa 16.1.2019

V rámci našeho tématu si ráno některé děti pro svojí činnost vybraly nakreslenou postavičku, kterou vybarvily, podle čar rozstříhaly, opět složily do původního tvaru a nalepily. Pak jsme od tématu odběhli, protože jsme zjistili, že na zahradu přijel bagr. Pozorovat z oken školky práci bagra, který na zahradě vytahoval staré studniční skruže a pak pokládal nové, bylo pro děti samozřejmě velkým zážitkem.

Po svačině bagr právě odjel od hotové práce, tak jsme mohli jít v klidu na zahradu a omrknout novou studnu. Pak jsme se vydali na procházku k horolezeckým skalám, u kterých si děti užívaly nejen volných her, ale zahráli jsme si i jednu hru na tělo „Dotkni se mě“, kdy se děti navzájem dotýkaly vyslovených částí těla a pak jsme šli zpátky do školky k obědu. Po něm jsme si povídali nad prvními obrázky o lidském těle z knížky Křížem krážem lidským tělem. Pak se ze školky stala na chvíli dětská ordinace. Betty v roli paní doktorky, Martina v roli zdravotní sestřičky přijímaly ve své ordinaci malé pacienty. V rámci preventivní prohlídky proběhlo měření, vážení a zkouška zraku. Zajímavým zjištěním mimo jiné bylo, že Kryštof a Tobík jsou nejen stejně velcí, ale i stejně váží :-). K měření a vážení se za nějaký čas vrátíme, abychom mohli porovnávat. A po odpolední svačině zase hurá ven, kde jsme si zahráli na různé honičky.

Čtvrtek 17.1.2019

Při ranním společném hlasování kam vyrazit na dnešní vycházku, vyhrálo dětské hřiště v Pařezině. Sice jsme tam došli, ale bylo zavřené. Neuvědomili jsme si, že v zimních měsících se veřejná dětská hřiště zavírají. Počasí bylo jak na jaře, tak nás to zmátlo :-). Tak jsme pokračovali ulicemi dál, až jsme došli ke staveništi, kde jsme mohli vidět už začínající nové stavby domů. V blízkosti staveniště si děti užívaly běhání na louce ve vysoké uschlé trávě a pak jsme se lesíkem vraceli zpět, přes park, kde si děti ještě pohrály.

Po obědě, kdo měl zájem, jsme společně pokračovali v povídání u knížky Křížem krážem lidským tělem a v poslechu oblíbených příběhů o Prasátku Peppa. Jiné děti si hrály na doktorku, stavěly si se dřevěnými kostkami nebo si volně kreslily. Následovala školička na procvičování dolního oblouku a zrakového vnímání (zraková analýza a syntéza). Odpoledne, protože bylo na toto období poměrně teplé počasí, si děti hrály u kuchyňky na vaření nebo se staly cestujícími na lodi a pluly do Itálie J. Děti si také užívaly odrážedel a krokodýlí houpačky.

Pátek 18.1.2019

Dnes jsme po ranní svačině tradičně pelášili na keramiku, kde jsme vybarvovali naše mutantní rybičky. Některé děti si už mohly domů odnést sněhuláka. A ti byli – jak jinak než – nádherní.

Po obědě jsme opakovali smysly – na pracovním listu děti mohly spojovat, jaké smysly k sobě patří, opisovat písmenka smyslů a vybarvovat číslovku 5, v níž byly smysly také nakreslené. Poté jsme se pustili do zrakového testu jako u pana doktora. Děti stály v řadě, Pavla ukazovala obrázky na předloze (postupně se zmenšující) a děti hádaly, cože na nich je vyobrazeno. Zkoušeli jsme stát blízko i daleko. Ale ty naše děti jsou jak ostříži. Vidí krásně i z veliké dálky. Následovala hra: „najdi orgán“. Děti běhaly po místnosti k obrázkům jednotlivých orgánů, které byly po školce rozvěšeny. Byla to parádní běhačka s postřehem a cvičením paměti a děti moc bavila.

Po svačině už šly děti s Betty ven a věnovali se volné hře, inscenačním hrám, stavění domečků a dalším prima hrám.